سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/3/9
2:0 عصر

عوامل ارتداد از نگاه قرآن کریم

بدست علی عابد در دسته

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عوامل ارتداد از نگاه قرآن کریم

 

چکیده

در این مقاله سعی شده است معنای لغوی واصطلاحی ارتداد ، عوامل و موجبات مرتد شدن و معنای مجازی مرتد بررسی شود .

ارتداد در لغت‏

ارتداد از ریشه «ر- د- د» و در لغت به معناى بازگشت و باز گرداندن آمده است.[1] راغب اصفهانى مى‏گوید: ارتداد و رَدَّه به معناى بازگشت در راهى است که شخص از آن آمده است.[2] در آیاتى از قرآن نیز این واژه به همین معناى لغوى به کار رفته است؛ مانند آیه:«یا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ التَّىِ کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَلا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ»؛[3] اى قوم من، به سرزمین مقدسى که خداوند براى شما مقرر داشته است درآیید و به عقب بازنگردید که زیان کار خواهید شد.»

ارتداد در اصطلاح فقه‏

فقهاى مسلمان اعم از شیعه و اهل سنت در تعریف ارتداد، عبارت‏هایى گوناگونی دارند. که همه آن تعبیرها به یک معنا باز مى‏گردد، و آن خارج شدن فرد مسلمان از اسلام و ورود به کفر است.

محقق حلّى در تعریف مرتد مى‏گوید: هو الّذى یکفر بعدالإسلام؛[4] مرتد کسى است که پس از اسلام کافر مى‏شود.

ابن قدامه از فقهاى حنبلى‏[5] و علاء الدین حصفکى از علماى حنفى‏[6] آورده‏اند: مرتد کسى است که از دین اسلام به کفر باز گردد.

خلیل از فقهاى مالکیه مى‏گوید: ؛ ارتداد عبارت است از کفر مسلمان با گفتارى که صراحت یا اقتضاى کفر را دارد یا عملى که در بردارنده کفر است[7].

رافعى از فقهاى شافعیه مى‏نویسد: ؛ارتداد پایان دادن به اسلام است با گفتار یا عمل کفرآمیز[8].



[1] -. مقاییس اللغه، ج 2، ص 386 و لسان العرب، ج 5، ص 184،« ردد»

[2] -. مفردات، ص 349،« رد»

[3] -. مائده، آیه 21

[4]- شرایع‏الاسلام، ج 4، ص 183

[5]- المغنى، ج 10، ص 74

[6] - الدر المختار، ج 4، ص 405

[7]- مختصر خلیل، ص 251

[8]-العزیز، ج 11، ص 98